abc-thinkbig

over ABC-thinkBIG

ABC-thinkBIG is een persoonlijk website met artikelen, publicaties en links over leiderschap, bedrijfskundige aspecten én service georienteerde architectuur.

Madrid en omstreken 2

vakantie avonturenGeplaatst door Mary Beijleveld di, november 16, 2010 11:18:36

Toledo

Via Talavera de La Reina en de weg met nr. CM4000, die door de tomtom steevast centimer4000 genoemd werd in plaats van carretera motocicleta (of zoiets) reden we richting Toledo. Onderweg weidse uitzichten op de Spaanse hoogvlakte. We bereikten Toledo aan het eind van de middag en de camping El Greco, die het hele jaar geopend is. Het is een mooie, niet grote camping. Omdat we ‘s middags warm hebben gegeten ;) maak ik een salade met gekookte eieren en ham voor het avondeten en we drinken er een glaasje bubbels bij. Na even laptoppen en twitteren vervolgens om half negen met de kippen op stok. Even de Ipod aan en dromenland is er zo..smiley

Vannacht was het weer koud. 4 a 5 graden Celsius. Heerlijke warme douche genomen. Vóór ons ontbijt van geroosterde broodjes met jam en kaas, een stapel pijnstillers ingenomen want mijn knieën doen me zeer. De stad is niet groot. Zo’n 300 meter lopen (brr, wat zal dat worden, dacht ik, met deze kniepijn) Buiten de poorten van de camping de bus genomen. De historische en ommuurde binnenstad van Toledo is vermaard. Alles is goed geconserveerd of gerestaureerd. Je ziet Gotische, Moorse en Romaanse bouwstijlen door elkaar. Er waren zelfs twee kerken van verschillende stijlen aan elkaar gebouwd. Er zijn kerken, klooster, seminaries, een moskee een synagoge. Ook hier worden de gebouwen gebruikt als bibliotheek, postkantoor, museum, kantoor, restaurant, medisch centrum en winkel. De pilletjes hielpen goed. Tegen 14.00 uur besluiten we weer warm te gaan eten. Op een terras eten we biefstuk met gebakken ei en frietjes met een stapel sla erbij. Het was erg lekker. De ober vroeg, al wijzend naar de overgebleven stapel sla op zijn bord, waarom Fons de sla niet opat. Met twee vingers naast elk oor en met ontblote voortanden legt mijn wederhelft in zijn beste Spaans uit dat sla voor de konijnen is. De ober moet er toch wel om lachen. Dat twitter ik natuurlijk meteen. smiley

In de winkeltjes troffen we veel zilverwaren, allerlei vervaarlijk uitziende wapens, waaiers en allerhande snuisterijtjes, aan. We sloten onze dag Toledo af met ritje van 50 minuten met een toeristenbus zonder dak, die wel erg lang bij elke halte bleef staan. Het was wel aangenaam want het zonnetje schijnt. Ik denk dat het toch tegen de 20 graden aanliep. Een trancemuziekje over de microfoons was fijn en met een koptelefoon kreeg je de vertaling van de praatjes in 7 talen.

Terug op de camping voerden we dorito chips aan de musjes.Op zeker ogenblik hupten er zo’n twintigtal om ons heen. Om 18.oo kwam er een zwerm fruitvliegjes als kamikazes op ons af zodat we gedwongen waren naar binnen te gaan. Getzie, irritante beestjes. Om half zeven ging de zon onder. ‘s avonds aten we brood met deze keer een groentesalade terwijl we praten over wat we vandaag gezien hebben. Het werd zodra de zon weg was, flink kouder. Om half tien naar bed.

Vanaf Toledo reden wij een stukje route die Don Quichotte heeft afgelegd op zoek naar zijn Dulcinea en vergezeld door Sancho Pancha. We kwamen aan in Consuegra waar we een gedeeltelijk gerestaureerd kasteel en 11 windmolens aantroffen. Sommige windmolens hebben nog een werkend motoriek. “Raar eigenlijk”, dacht ik “thuis met werkende Zaanse molens om de hoek toch enthousiast over een paar beduidend kleinere witte exemplaren ergens in midden Spanje”. smiley

Madrid (2)

Onderweg via Villefranca de los Caballeros, Ocana (met een kringel op de n) en Chinchon naar de camping in Madrid. Hele rustige wegen met wel 2 echte windmolens in de verte. Leuke trip.

De Camping In Madrid ligt een beetje in een gribusbuurt, tussen allerlei wegen en afslagen, en is slecht onderhouden of, na een spannend seizoen, weer aan een opknapbeurt toe. De helft van de douches deed het niet, er brandde een zielig peertje. De douches in het herengedeelte werkten helemaal niet. We wandelden, na de camper op een plekje te hebben gemanoeuvreerd, richting het metrostation en een winkelstraat bij een enorm verkeersplein. In een van de alimentario’s brood, drankjes en een zak chips gekocht want het winkeltje op de camping was ook dicht. De 3 katten en twee schattige kittens die op de camping rondlopen lusten mortadella met olijven en chips, bleek.

De zon ging zo vroeg onder dat het om 8 uur al pikkedonker was dus ook deze keer weer vroeg naar bed.

Na zo’n twaalf uur slaap, ontbijt en andere ochtendtaferelen, vertrokken we om 10.30 uur richting metro. De twee dagkaarten zijn erg goedkoop en het metronet in Madrid is zeer uitgebreid. Deze metro breacht ons helemaal naar halte “Opera’. Vandaar liepen we via allerlei smalle straatjes en brede allee-en naar plaza Puerta del Sol, playa Major en playa del Oriente. Een chinees uitziende man loopt mij opeens achterna en probeert mij de schouders al lopend te masseren. Fons duwt de man gedecideerd aan kant terwijl ik, heel stoer, nog na roep: “No me gusta!”

In de calle de la Crux vonden we het restaurant dat een collega van mijn eigenste held heeft aangeraden, waar we heerlijk gegeten hebben. Spaanse kroketjes en wat tapas en beide een entrecote. Met een glaasje wijn want we hoeven deze dag niet zelf te rijden.

Daarna onze wandeltocht voortgezet. Onderweg weer wat voor het avondbrood ingekocht. Van al dat slenteren werden we best snel moe en op halte Callao stapten we weer op de metro retour naar de camping. Na het avondeten hebben de rest van de mortadella gevoerd aan een van de katten die zelfs op mijn schoot komt zitten. Ja, een sloerie dus. Ook deze avond keken we nog even naar onze email, lezen wat en gaan weer vroeg naar bed nadat we onze koffers hebben ingepakt en onze kleding voor de volgende morgen hadden klaargelegd. Morgen de camper weer terugbrengen. Dan hebben we in totaal zo’n 950 km gereden. Het chemisch toilet hebben we de hele week niet gebruikt, noch de douche. Om een uur of negen ’s avonds begon het te spetteren. Dan zit je in een camper wel lekker ‘hoog en droog’; in een tent is dat ramplu. Als de regen echt zou doorzet dan moeten we proberen om een vlucht eerder naar huis te boeken, mits er plekjes vrij zijn.

Madrid (3), vertrek

Op onze laatste ochtend ontbijten we eerst nog even relaxed, gooien overgebleven etenswaren in de vuilnisbak, halen een fris doekje door de koelkast en het keukentje, nemen een douche en sjorren voor het laatst de losliggende spullen vast. Bij het camperverhuurbedrijf staat Joachim al op ons te wachten. Nu was hij alleen en moesten we dus alle conversatie in het Spaans of met handen en voeten doen. Het lukte best en hij zwaaide bij ons vertrek heel aardig en wenste ons een bon viage. Wij riepen gracias en adios toen de taxichauffeur ons kwam ophalen voor de transfer naar het vliegveld.

Omdat het niet lukte om een eerdere vlucht te boeken (vol) hebben we onze koffers en onszelf vast ingecheckt en zijn nog een keer naar centrum Madrid met de metro, gegaan . Wij zijn nog één keer uitgebreid warm middageten gaan genieten in hetzelfde restaurant als de dag ervoor. Het was mega druk, er waren bijna alleen Spaanse mensen die aan de wijn en tapas zatten dus ging de bediening traag. Gaf niets, we hadden immers alle tijd. Omdat ik deze keer weer op de ‘klank’ koos kreeg ik, weer verrassend, o.a. een halve gestoofde ossenstaart op mijn bord. Toch ook weer smakelijk maar ik moest wel weer gniffelen.smiley

Na het middagmaal wandelden we rustig terug naar metrostation Sol en reden met de metro terug naar het Barajas, de luchthaven van Madrid. Na de controle, waar Fons zowat moest strippen (schoenen uit, riem af etc.) zochten we bij de gate een goed plekje op waar we op de laptop konden werken en een goede bak koffie konden drinken (en ik een Ben en Jerry’s ijsje heb gegeten) Zo ging de tijd toch nog snel.

Aankomst, thuis

Het vliegtuig vertrok met een kwartier vertraging omdat iemand zich niet als passagier had gemeld waardoor de bagage uit het ruim moet worden gehaald. Gelukkig bleven we binnen het slot en met de wind mee kwamen we op de geplande tijd aan op Schiphol. We pakten onze bagage en gingen weer met de bus naar lang parkeren om onze auto op te halen: op huis aan, het was een leuke vakantie. Gaat veel te snel om, zo’n weekje. smiley