abc-thinkbig

over ABC-thinkBIG

ABC-thinkBIG is een persoonlijk website met artikelen, publicaties en links over leiderschap, bedrijfskundige aspecten én service georienteerde architectuur.

Madrid en omstreken 1

vakantie avonturenGeplaatst door Mary Beijleveld di, november 16, 2010 11:15:16

Vertrek

Op 23 oktober stonden we al om 4.00 uur ’s ochtends naast ons bed. Eerst ff douchen, en een koppie thee. Een half uurtje later vertrokken we om onze auto op Schiphol-P3 te zetten. De bus voor transfer naar de vertrekhal stond al te wachten. Omdat ik ons via internet ingecheckt had, hoefden we nog slechts onze bagage af te geven. Op Schiphol broodje & koffie gedaan. Tien over zes konden we aan boord en om half zeven take-off. In het vliegtuig veel senioren en ouders met jonge kinderen. Een krijsend jochie in de stoel precies voor mij, was toch een beetje onder de indruk van mijn opmerking dat we in een ‘lachvliegtuig’ zaten en huilen eigenlij niet kon. Na het opstijgen ging hij op zijn stoel staan om o.a. mede te delen dat ie 4 jaar was (vier vingers omhoog) en naar opa en oma in Spanje op bezoek ging. Samen hebben we Spaanse woordjes geoefend. Hij heeft mij geleerd wat opa en oma in het Spaans is en ik heb hem verteld wat kusjes en wat een vriend is in het Spaans. (met dank aan Julio Iglesias)

Aankomst

Ondanks dat de vlucht maar 2 uur en een kwartier duurde had ik jeukbenen van het stilzitten. De schitterende zonsopkomst vergoedde veel. Op het vliegveld in Madrid werden we opgehaald en zaten samen met een familie uit Portland, Oregon (USA) in het busje naar de camper verhuurder. Zij gingen Spanje en Portugal in 1 maand doortrekken. Hun kinderen kregen daarvoor vrij van school. In Oregon zou het aanstonds gaan sneeuwen, Noord Europa was volgens hen te oud vandaar de keuze op het Iberisch Schiereiland.

Madrid (1)

Bij de verhuurder aangekomen spreken we een Nederlands echtpaar dat de camper heeft moeten inleveren vanwege een verbrande koppeling. De verhuurder wil graag de nota voor reparatie aan hen in rekening brengen. Bellen met de ANWB bood uitkomst. Wij kregen een camper upgrade en uitleg door een Spaanse meneer die 3 woorden Engels spreekt en naar de naam Joachim luistert. Met handen en voeten dan maar, zo moeilijk blijkt het niet. Hij heeft wel moeite om een uitgestreken gezicht te houden als ik uitleg (met handgebaren) dat de lichte campingstoeltjes het bij de 1e zitsessie zullen begeven als ik erop ga zitten. Kwam ie even later met twee andere exemplaren aanzetten, waarvan er 1 wel voldeed aan mijn postuur. Na al het papierwerk (véél!) gingen we op weg.

El Escorial

Onderweg stopten we bij een hypermarkt om boodschappen te doen en gingen de eerste dag overnachten op camping El Escorial in de gelijknamige plaats (met gelijknamig kasteel) In het zonnetje was het aangenaam toeven. Avondmaaltijd bestond uit gegrilde kip met salade en brood. Fons had zijn laptop en een dongel meegenomen. Na het avondeten installeerden we onze slaapplaatsen. Ik had er gelukkig aan gedacht om twee slopen en twee lakenzakken mee te nemen.

De bedjes lagen knoeperd hard en op de camping ging de disco door tot 4 uur ’s nachts. Ach, de eerste dag in een ‘vreemd’ bed slaap ik toch niet. De volgende ochtend komen de herinneringen aan onze vroegere kampeervakanties weer volop terug toen ik met een plastic tasje met een verschoninkje, toilettas en handdoek als een serveerster over de arm, richting het sanitairblok liep. Wel lekker warme douches. Fons heeft verordonneert dat we de toilet & douche in de camper alleen in noodgevallen gebruiken. Een beperking naar mijn idee, enfin.

Eitje gekookt, we hebben kaas en worst gekocht en ik was zo slim om een klein potje pindakaas mee te nemen en eenportie pakjes jam en hagelslag. Prima ontbijt dus. Deze dag richting Segovia. Flink wat dingen gedaan en bezocht: Castillo de Manzanares de Real, lunch op het dorpsplein, Palacio de la Granja in San Ildefonso en flitsbezoek aan het Monesterio del Paular en de omgeving doorgetrokken.

De camping die we hadden uitgezocht bleek gesloten en een alternatieve camping in de buurt bleek niet meer te bestaan. Verder in de verre omtrek geen andere camping te bekennen dus hebben we overnacht in een hotel (Santana/Ildefonso) en daar tevens gedineerd. (het was kennelijk geen noodgeval dus niet ergens de camper neergezet) Voordeel ook hier weer prima gedoucht en LAN kabel op de kamer. Bovendien stond de bubbeltjeswijn nog wel koud en die is dus meegegaan naar de kamer.

Segovia

Na het ontbijtbuffet op weg naar het aquaduct van Segovia, een 700 meter lang exemplaar in zeer goede staat. De oude kern van de stad is geheel ommuurd waarbinnen allemaal historische gebouwen. Een Alcazar op de berg die er tegen de achtergrond van de strakblauwe hemel uitzag als het silhouet van het paleis in Disneyland. Mooi plaatje.smiley

Avila

Daarna doorgereden naar Avila, ook een, met kantelen dit keer, ommuurde stad met allerlei – goed onderhouden - ouwe meuk: paleizen, kloosters en kerken waarvan de meeste nu in gebruik als postkantoor, bibliotheek, restaurants en kledingzaakjes. In Avila is het ook zeer mooi weer maar wel erg fris. We moesten onze dikke jassen aan. Lekker door het stadje gewandeld en daar ‘s middags warm gegeten. Fons patat met varkensvlees en een gebakken ei, ik wortel-aardappel stampport met kaantjes en gekonfijte eendenpoot met stroop. Beetje apart maar wel lekker.smiley

Daarna op zoek naar camping Patanobel de Burguillo die ook gesloten bleek te zijn. Gelukkig is 11 kilometer verderop camping Valle de Iruelas open, een kleine camping midden in een schitterend natuurgebied en aan een stuwmeer. Helaas zijn de meeste faciliteiten dicht maar er is wel elektriciteit en de wc/douches werken ook. Omdat we onderweg een chippie gekocht hebben en een wijntje koel hebben staan, is het wel te doen. We waren echt de enige bezoekers op de camping; je hoort alleen het geluid van rollende blaadjes, de wind, onze eigen ademhaling en af en toe in de verte een blaffende hond. Met de dongel hebben we de email opgehaald, de route voor de volgende dag doorgenomen en wat gelezen. Het is hier ook weer koud. ‘s nachts 1 graad onder nul. Dat is ook geen noodgeval want we lopen met een jas over de nachtkledij naar het sanitair als we midden in de nacht moeten piesen. Werd ik tijdens zo’n sessie ook nog achternagelopen door twee joekels van honden. Ik dacht dat ik een hartbevriezing kreeg. Enfin, het waren lieve beesten en na het besnuffelen van mijn handen - en de plaats waar de brief van de koning verstopt was, pffff - en een aai over hun kop gingen ze langs het pad liggen wachten en opletten.smiley

Toen we na het ontbijt wilden vertrekken bleek het hek nog met een hangslot vergrendeld. Terwijl ik me stond af te vragen hoe je dit probleem zou kunnen tackelen hoorde ik in de verte iemand roepen. De jongeman van de camping kwam aangerend om het hek te openen en wij konden weer op weg.

Via Arenas de San Pedro reden wij naar Toros de Guisando, een plek waar vier stenen stieren staan opgesteld uit de 1e of 2e eeuw voor onze jaartelling. We misten onderweg een kasteel omdat de GPS van slag was en de kaart geen uitkomst bracht. De alternatieve grotten ‘de Aguila’ openden hun deuren pas 2 uur later en wachten doen wij, ondanks het vakantie is, dus niet.

In een restaurant onderweg, waar niemand Engels sprak, hebben als voorafje gemengde sla gegeten. Fons kip met gefrituurde aardappelblokjes en ik een schapenonderbeen. Ik zag de achillespees nog zitten, de hoef was er wel af. Het was eigenlijk best te pruimen en we moesten € 18,50 in totaal afrekenen. Spotgoedkoop. Bovendien was het aanleiding voor wat vrolijke tweets.smiley