abc-thinkbig

over ABC-thinkBIG

ABC-thinkBIG is een persoonlijk website met artikelen, publicaties en links over leiderschap, bedrijfskundige aspecten én service georienteerde architectuur.

Zwitserland

vakantie avonturenGeplaatst door Mary Beijleveld zo, augustus 15, 2010 16:47:00

Op vrijdag ochtend om 7 uur vertrokken we met de auto richting Zwitserland. Tot Venlo verloopt de reis prima. Geen files of oponthoud. Zoals altijd nemen we de A 61, de linksrijnse oever, in Duitsland. Woaoaw, tot de aansluiting met de A5 in de buurt van Mannheim tel ik 16 plekken met wegwerkzaamheden en bij Hockenheim staat een enorme file i.v.m. de race van zaterdag.smiley

Na al deze hobbels rijdt het verkeer op de A5 richting Basel weer prima door. De grens en Basel zijn uiteraard druk, zoals gebruikelijk. We overnachten in Bern en de weg van Basel naar Bern is weer lekker rustig. Even over 7 uur ‘s avonds komen we aan in hotel Astoria, checken snel in en gaan daarna op zoek naar een fatsoenlijk restaurant. We moeten even langs de flappentap want in Zwitserland wordt de euro niet als betaalmiddel gevoerd. Wel leuk deze ‘folklore’ en het geeft een extra vakantiegevoel.

Heerlijk gegeten met een aangenaam glaasje Zwitserse rode wijn erbij; mijn wederhelft nam een Zwitserse witte want dat past beter bij zijn gerecht. Naar zeggen is ook dit een prima wijn. Na een goed nachtrust (aanrader, dit hotel!) ontbijten we om 9 uur en vertrekken om 11 uur voor de reis naar onze vakantiebestemming.smiley

Via de weg langs Thun- & Brienersee en de Sustenpass (4 graden C, mist, regen en eeuwige sneeuw) komen we in de buurt van Wassen, waar we de A2 op willen. Vanaf de berg zien we een kilometerslange file naar de Gothardtunnel. Geschatte wachttijd 5 uur. We besluiten eerst te gaan tanken om vervolgens over de Göschenen- en Gothardpass te gaan. Veel sturen maar dat vindt mijn man juist wel leuk. Ook op deze passen is de buitentemperatuur zo laag en het weer zo grauw dat we een ‘vorst’ waarschuwing vanaf het dashboard krijgen.

Na de pas rijden we in droog weer naar het huurhuisje in Vogorno. Eerst even lang een mega supermarkt om wat inkopen te doen. Het allerlaatste stukje moeten we op een weggetje, breed genoeg voor 1 auto, steil naar boven rijden om te arriveren om 4 uur ’s middags. Het is een granieten huis met carport, steile trap naar de ingang 1 verdieping lager en tuin met pergola. Het interieur is verzorgd en compleet en laat niets te wensen over. Vanaf de tuin aan de voorkant hebben we een schitterend uitzicht op het stuwmeer van Vogorno en in de verte zien we een stad aan het Lago Maggiore liggen. Eerst even ‘settelen’ en twee dagen autorijden kwijtraken. Morgen de buurt verkennen.

Het stuwmeer blijkt geen echte toegang te bieden om te zwemmen. Je kan er wel komen maar dan na een klimpartij van heb-ik-jou-daar; het water is koud en er staat een flinke stroming. smiley

Onderaan de weg naar ons huisje is een vulstation voor duikflessen dus kennelijk zijn er wel lieden die het water in gaan. De stuwdam torent 220 meter hoog boven de rivier die naar het Lago Maggiore loopt. De stuwdam maakt deel uit van een heel stelsel aan stuwdammen en waterkrachtcentrales maar daar kom ik op terug verderop in dit verhaal. Er is in de buurt van het dorp een uitgebreide middenstand.

Locarno is een leuk plaatsje en biedt een boulevard en boottochten over het meer en een kabelbaan naar de berg die hoog boven de stad reikt. Ook hier geen publiek strand, wel niet-publieke “Lido’s”en een echt zwembad. Het heeft een mondain karakter.

In Bellinzona hebben we het Castel Grande bezocht. In de verte zien we het Castel Montobella liggen en er moet nóg een groot kasteel in de buurt zijn. Het is warm weer, vergt veel trappenlopen en ik heb de hele vakantie al pijn in mijn knieën. Dus we houden het bij deze ene en wandelen nog wat in de omgeving van het kasteel.

Op de stuwdam nabij ons vakantieadres wordt op zondag en dinsdagen ge-bungee- jumpt. Bij navraag blijkt mag ik niet meedoen want het maximum aantal kilo’s dat je mag wegen is ca. 80. Nou daar ga ik ver overheen. Ik kijk hoe een aantal schriele dames van formaat ‘Italiaanse poppetjes’en een paar jongemannen wel een jump mogen maken. Met afschrikwekkend gegil laten zij zich in de afgrond vallen en worden met een trots en grijnzend gezicht weer op de stelling getrokken. Super afgunstig ben ik! Het leek me echt iets voor mij. Dit is imers de stuwdam waar 007 in GoldenEye zijn basejump deed. smiley

Onze tochten door de Vallei van de Maggia, Bavone en Lavitaza zijn erg leuk. De bergen en bossen, watervallen (o.a. Foroglio), stuwdammen, granieten boerderijen en opslaghuisjes op palen zijn sprookjesachtig. Evenals de uitzichten. Aan het eind van de dag aldoor eerst langs de buurtsuper om avondeten te halen en broodjes voor de volgende ochtend. In de tuin is een stenen BBQ / haard die we enkele keren goed gebruikt hebben.

In dit deel van Zwitserland spreekt iedereen Italiaans. Ook de wegbewijzering en naamplaatjes zijn Italiaans. De provincie heet Ticino (naar de gelijknamige rivier) c.q. Tessin. Het Lago Maggiore is grotendeels Italiaans en vormt de grens met dit land. Net als het meer van Lugano verderop. Lugano is nog Zwitsers maar het grootste stuk van het meer is van Italië.

Na een week met z’n tweetjes arriveren mijn zus en haar man in de vroege middag. Zij zijn donderdagnacht vertrokken en hebben, behalve alle wegopbrekingen, geen oponthoud gehad. We hebben de lunch klaargezet. Terwijl zij een paar uurtjes slapen loop ik door mijn email, die ik met de ‘dongel’ heb opgehaald. Hier geen wifi.

Het is een leuke week geworden. Naast gezellig samenzijn en lekker gegeten, hebben we een hoop gedaan. We zijn met de funiculaire van San Carlo naar de Monte Robiei gegaan voor uitkijk op de gletsjer en de hoogste stuwdam van het hele stelsel, waar ik het hiervoor ook al over had. Per jaar levert dit ingewikkelde stelsel vele tienduizenden gigawatts aan elektriciteit op. Erg indrukwekkendsmiley

Ook een ritje via Ascona langs het Lago Maggiore, waar we zowat over de Bentley’s, Mercedessen 500 en 600 en prijzige BMW’s struikelde. Over mondain gesproken. smileyWij zijn de Italiaanse grens overgegaan en met de veerpont (daar had ik juist genoeg euro’s voor in de beurs, pff) naar de overkant om vervolgens weer naar de Zwitserse kant te rijden. Onderweg in een Italiaanse taverna gegeten en citroenijs genoten. Op het meer van Lugano hebben we een bootrondreis gedaan, hebben onder de druivenranken geluncht en zijn naar het douanemuseum geweest. Dat laatste was niet spectaculair maar het bootreisje was erg fijn. In het zonnetje op het dek en wind in de haren. Genieten!

Verder zijn we nog een dag met een tandradtrein naar de Monte Generose geweest, hebben daar een klein klimmetjes gedaan (mijn arme knieën) en geluncht. Echte spectaculaire uitzichten met uitzicht op het meer van Lugano, in de verte Lugano zelf en een aantal plaatsen zoals o.a. Meride. Als hier in de winter geskied wordt, dan zijn deze afdalingen superinktzwart. Dat zie ik mezelf dan weer niet doen.

Donderdag, bijna aan het eind van de tweede week, besloten we ’s avonds na het avondeten de terugreis te beginnen. Zowel vrijdag als zaterdag werd een recorddrukte op de Zwitserse en Duitse wegen verwacht. Bovendien is het weer gaan regenen en dit keer komt het echt met bakken uit de hemel, zodanig dat aan de bergwand aan de overkant van het meer ineens 3 watervallen zijn ontstaan. Mijn man is het eens met mijn typering: bergklimaat met mediterraan karakter . Afwisselend warm/koud, zon/mist/regen, sproeten-bijkleur-weer en warme-sweater-aan-weer.

De reis terug verliep voorspoedig. De 3 kwartier wachttijd voor de Gothardtunnel was te doen en we zijn ‘in een keer’ terug gereden. De hele rit duurde 12 uren, inclusief de tankstops en wisselmomenten. Toch had ik een beetje last van een jetlag na zo’n nacht doortrekken. Ik was blij dat mijn zwager ‘de haas’ speelde toen ik reed. We kwamen thuis op het moment dat de buurman naar zijn werk ging. Thuis konden we verder uitrusten, in mijn eigen bed slaap ik toch het best. Nu na een weekje thuis heeft Fons het film- en fotomateriaal tot een DVD omgetoverd. Geeft een mooie impressie.