abc-thinkbig

over ABC-thinkBIG

ABC-thinkBIG is een persoonlijk website met artikelen, publicaties en links over leiderschap, bedrijfskundige aspecten én service georienteerde architectuur.

vakantie Oostenrijk 1

vakantie avonturenGeplaatst door Mary Beijleveld di, maart 10, 2009 11:37:54

We zijn na een uitgebreid ontbijt en even met de buren te hebben afgestemd op zondag 25 januari om 10.30 uur vertrokken voor onze wintersportvakantie. Het is rustig weer en de zon schijnt af en toe door de wolken. Fons begint met rijden. Ook op de weg is het rustig. We rijden via A10 ring Noord naar de A1 richting Amersfoort. We gaan daarna op de A30 en A50 naar Arnhem en Oberhausen. Bij wegrestaurant Hünxe käffee mit kuchen. Niet kuchen als in hoesten, hoewel het is eigenlijk een dikke plak cake met een beetje fruit erop. Daar neem ik het stuur over en we rijden via de Duitse A1 en A2 richting Düsseldorf en vervolgens naar Kassel. Daarna rijden we richting zuiden. Fons neemt na zo’n 230 km het stuur weer over. We houden daarvoor even halt op een parkeerplaats om de benen te strekken.

We spreken af te stoppen als we ca. 650 van de bijna 1100 km gereden hebben en het ca. half zeven ’s avonds is. Onderweg laten we de tomtom een gasthof opzoeken en we bellen uit de auto naar het gasthof om te vragen of ze een kamer voor twee hebben en of ze avondeten serveren. Nadat op beide vragen bevestigend werd geantwoord melden we dat we over ongeveer 35 minuten arriveren. Mijn naam klinkt in het Duits waarschijnlijk grappig of de lijn werkt niet goed want de mevrouw van het hotel moest erg lachen nadat ik mijn naam voor de 3e keer herhaald had.

We arriveren na 40 minuten in een dorp met een keienweg en een ouderwetse stenen toegangspoort. Wat hebben de Duitsers toch met hellen en poorten? Het gasthof ligt op een terrein dat doet vermoeden dat daar ooit een bauernhof gelegen heeft. Aan de voorkant weer een hoge poort met een gebouw waarin een restaurant zit en iets verder achterin een huis met zo’n twintig kamers. De mevrouw geeft mij haar hand en nadat ik mij weer voorstel, zeg ze “aha, ich verstehe; eigentlich” nicht zo zwierig. Ik heb maar niet gevraagd wat ze in eerste instantie heeft verstaan.

We gooien de toilettassen en een verschoninkje en onze laptoptassen op de kamer in het achterste gebouw en gaan vervolgens eten in het restaurant. Fons een carpaccio van gerookte ganzenborst en ik iets met salami van hert en een chutney van kummis (ik denk dat dit pompoen is)Vooraf . Als hoofdgerecht neemt Fons een rumpsteak met patatjes (met mayo) en salade. Ik heb karperfilet in bierbeslag genomen en een grote groene salade. Er waren zoveel karperplakjes dat ik ze niet opkon. Zelfs met hulp van Fons kwamen ze niet op. We hebben er een flesje witte wijn bij soldaat gemaakt en als desserte hebben we profiterolles genomen. Maar ook dat kreeg ik niet op. Veel te zwaar.

Om iets over negen zijn we al naar bed gegaan en ik sliep vrijwel direct.

‘S ochtends op de 26e januari stond ik om 8 uur op om te gaan douchen. Fons ligt nog te bed. Na het douchen komt meneer er ook uit en gaan we ontbijten. Lekker gekookt eitje op een vers wit broodje en een sneetje Duits landbrood met aufschnit. Koppie thee, Fons idem maar dan met koffie en jus d’orange. Weer en route om ca. kwart over negen. Ik begin met rijden en ga tanken bij een tankstation op 4 km afstand van het gasthof. Blijkt mijn pinpas het niet te doen maar gelukkig de creditcard wel. Nu echt op weg. Het is ondanks dat het maandagmorgen is vrij rustig op de weg. Wel vrachtwagens maar die blijven vrijwel allemaal netjes op de rechterbaan van de drie rijbanen. Nadat ik bijna 250 km gereden heb ,stop ik op een parkeerplaats om het stuur over te geven aan Fons. Eerst even een frisse neus halen. Het is 1 graden boven nul maar het zonnetje schijnt en er staat geen wind.

Fons rijdt het laatste trekkie en de tomtom geeft precies aan waar we moeten zijn. Hoewel de stem van Eva (een van de mogelijke stemmen) er soms een bizarre uitspaak op nahoudt. Salzburg, wat je uitspreekt als saltsboerg spreekt zij uit als zalsberegggghh. Fons en ik moeten er hartelijk om lachen vooral als Fons de herhaalknop indrukt. Als een halve minuut later uit de CD speler het nummer van Paolo Conti “comedie” speelt, liggen we helemaal in een deuk. Het refrein gaat namelijk als volgt: “wawawah, wawawah, wawawawawawah, wawawah, wawawah wawawawawawah, wawaaaaah wawawawah. smiley

Zo’n 1500 meter voordat we volgens eva tomtom op de plaats van bestemming zijn zie ik de klucht omhoog naar het ons hotel. Maar Fons wilde perse de aanwijzingen van Eva opvolgen. Verderop gaat er ook een weg omhoog. Die ken ik nog wel van , ik denk 5 jaar geleden, toen we hier ook waren maar dan met Kerstmis. Maar ja, de weg is niet gepekeld. Dus zeg ik: “doe we de kettingen er om want hier is het te glad”. Maar Fons vind dat te veel werk dus rijdt omhoog. Op een gegeven ogenblik verliest de auto grip. Fons zet de auto in zijn vrij en laat de auto achteruit weer naar beneden rijden. Ik roep: “dat gaat te hard’ en op dat moment raakt de auto in de slip tot ie na een soort slalom tot stilstand komt terwijl de achterkant van de auto boven de afgrond hangt en ik de deur aan mijn zijde niet meer openkrijg omdat er een sneeuwhoop in de weg zit. Geschrokken klim ik over Fons heen naar de deur aan de bestuurdersstoel. Nou da’s lekker…smiley

We lopen de weg omhoog om naar het hotel te lopen en de ADAC te waarschuwen. Bij een boer vragen wij de weg naar het hotel en Fons zegt dat hij graag het nummer van de sleepdienst krijgt om te bellen. De boer is net de koeienstal aan het uitmesten dus zegt ie dat we even een kwartiertje moeten wachten. Ik loop alvast door naar het hotel om te melden dat we er zijn. Onderweg lig ik drie keer op mijn plaat omdat het mega glad is. Grr…smiley

Later blijkt dat de boer met zijn tractor de auto heeft vrij getrokken en er niets aan de hand is met de auto. Hartstikke aardig! Fons meldt per telefoon dat hij alsnog onder aan de klucht staat maar een beetje schrik heeft om daar omhoog te gaan, gezien onze eerdere ervaring. Maar volgens de hoteleigenaar kan ’t dus Fons doet het toch en komt goed aan. Hadden we toch winterbanden moeten aanschaffen.